۱۳۸۸ خرداد ۱۸, دوشنبه

چاي TEA
در سفر ،‌چاي ، سفير سلامت را فراموش نكنيد.
چاي يكي از مواد خوراكي است كه محبوبيت و مقبوليت آن بر هيچ مسافري پوشيده نيست . در جهان نزديك به 2ميليون و 700هزار تن چاي در سال توليد مي شود . ارزش اين ماده غذايي از ديرباز دز سرزمين چين شناخته شده بود و امروزه نيز به عنوان مفرح ترين نوشيدني جهان قدمت آن به 200 سال قبل از ميلاد مسيح مي رسد ، چاي به عنوان نوشيدني دلبپذير و عمر افزا توصيف شده كه به گوارش انسان كمك مي كند ،‌بلغم را برطرف مي كند ،‌روحيه را تقويت مي نمايد ، سردرد را تسكين مي دهد و در قالب دارويي ،‌براي درمان بسياري از ناراحتي هاي جسمي و روحي مصرف مي شود . در شوراهاي چاي و انستيتوهاي بهداشت انگلستان ، ژاپن ، آلمان و نروژ بررسي جامعي در خصوص ارزش غذايي و دارويي چاي انجام شده است . تا آنجا كه به موجب نتايج به دست آمده ، چاي را مي توان در ليست يك يا زبي خطرترين و سالمترين نوشيدني هاي سرحال آور قرار داد.
ارزش غذايي و دارويي چاي را مي توان به اجراي شيميايي آن كه براي سلمتي انسان سودمند است ، نسبت داد. در ميان اين اجزا "كافئين " و " پلي فنول" مهمترين نقش را ايفا مي كنند.
ميزان كافئين موجود در يك قوري معمولي چاي حدود 40 گرم است . كافئين ،‌موجب تحريك دستگاه عصبي مركزي و تنفس شده ،‌همچنين باعث رفع خستگي ، افزايش هوشياري و كمك به هضم غذا نيز مي شود .
پلي فنول هاي موجود در چاي نيز از قابليت هاي فراواني مانند جلوگير از افزايش بي رويه كلسترول ، پيشگيري از فشار خون ، پيشگيري از بيماريهاي قلبي و عروقي و حفظ سلامت روده ها برخوردار است . همچنيني نقش چاي در كاهش خطر ابتلا به سرطان مشخص شده است ، طبق تحقيقات انجام شده اعتقاد بر اين است كه پلي فنول موجود در چاي مي تواد ويروس زكام را خنثي سازد . چاي دم كرده حاوي ماده اي به نام فلورايد است كه مي تواند در پيشگيري از پوسيدگي دندانها كمك نمايد .
در چاي عناصري مانند روي ، پناسيم و منيزيم وجد دارد كه مي توانند نقش مهمي را درتامين املاح مورد نياز بدن ايفا كنند .
بنابريان با توجه به آنچه درباره چاي مطلع شديم ، ضرورت دارد تا در سفر از نوشيدني اين ماده حياتي فراموش نشود .

روانشناسي سفر و گردشگري
روانشناسي سفر چيست ؟

"روانشناسي سفر" علمي است كه به مطالعه و كاربرد اطلاعات درباره ي ذهن بشر مي پردازد . به ويژه در رابطه با فعاليت هاي مربوط به سفر و گردشگري افرد .مثال:برخورد فرهنگي ،‌موضوعيت كه افراد معمولا با آن سرو كار دارند و برخورد فرهنگي اكثرا در زمانهاي اتفاق مي افتد كه افراد با ناشناخته اي رواشناختي وارد موقعيتي خاص مي شوند ، آنها قبل از ورود به كشورهايي ديگر و سپري كردن مدت زمان طولاني در آنجا ناچارند كه ناشناخته ها بياموزند .

چرا روانشناسي سفر از اهميت برخوردار است ؟
سفر يك از فعاليت هاي مهم در زندگي هر فرد محسوب مي شود. هر شخص سفر را به دلايل خاص انجام مي دهد . هدف از سفر و گردشگري در افراد مختلف متفاوت است ،‌كار ،‌تحصيل ،‌تفريح و يا ارايه خدمات ، به عنوان مثال :هنگامي كه ما در محيط زندگيمان احساس امينت و آرامش نسبي مي كنيم تقريبا از اتفاقاتي كه ممكن است در اطراف ما رخ دهد ناآگاه باشيم و لي سفر باعث مي شود به اين مسائل واقف و آگاه شويم . مثل تمامي فعاليت ديگر بشر،‌سفر مي تواند به اشكلال مختلف در زندگي ما تاثير منفي و يا مثبت داشته باشد . آگاهي از روانشناسي سفر به ما كمك مي كند ابعاد مثبت سفر را افزايش داده و جوانب منفي را به حداقل برسانيم . گاهي آگاهي و هشياري بيشتردر مورد اتفاقات اطراف مي تواند باعث نجات زندگي افراد شود . روانشناسي سفر و گردشگري به افراد كمك مي كند كيفيت سفر خود را ارتقا دهند . بعنوان مثال : با مطالعه ي تجارب افراد ديگر در طول سه دهه ي گذشته مي آموزيم دانستن چه عواملي مي تواند كمك و راهنماي ما در امر غلبه و كنار آمدن با مسائل بين فرهنگي و برون مرزي باشد.
روانشناسي سفر بر روي چه حزوه هايي فعاليت مي كند؟
ارتباط بين فرهنگي ، برخورد فرهنگي ، ارتباط غير كلامي ،‌نحوه ي انطباق مسافر با مسائل جديد در سفر و حوزه هاي بسيار ديگري كه مربوط به اين مباحث مي باشد .
يك روانشناس سفر مي تواند چه كمكهايي در زمينه ي گردشگري به مسافران كند؟
آنها مي توانند در زمينه سفر و مسائل مربوط به آن و نيز مشكلات مسافران در سفر كمكهاي شاياني داشته باشند . اطلاعاتي كه روانشناسان سفر در اختيار افراد مي گذارند بسيار ارزشمند و مفيد خواهد بود به عنوان مثال : افرادي را در نظر بگيريد كه براي كار و يا شغل جديدي به كشور ديگري با زبان و فرهنگ متفاوت سفر مي كنند .مثل گواتمالا در اين زمينه روانشناس سفر كمك مي كند كه چه طور زبان آنها را آموخته و با فرهنگ مردم آن كشور آشنا شوند.

روانشناس سفر چه مسائلي را بررسي مي كند؟

روانشناسي سفر تاثير مسافرت و گردشگري را بر روي و فكر انسان بررسي مي كند ، جوانب بد ،‌خطرناك و تهديد آميزي را كه ممكن است مسافران در سفر با آن روبرو شوند را كشف كرده و راههاي مقابله با آن را مطرح مي كند .

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر